De bezorgservice van Albert Heijn bleek een gouden greep: de consument laat de boodschappen steeds vaker bezorgen en daarvan willen ook de concurrenten van Albert Heijn hun graantje meepikken. Logisch, want de supermarkten doen het goed, ook in tijden van economisch mindere tijden, en wie beleeft er nou echt plezier van het rondlopen met een wagentje in de supermarkt?
Albert Heijn bezorgen
Toen ik nog in de binnenstad woonde bestelde ik regelmatig bij Albert (nu AH.nl) omdat het simpelweg lastig was om boodschappen eenvoudig van de supermarkt naar mijn koelkast te krijgen. De bestelling op de website van Albert Heijn is niet altijd even eenvoudig (zeker wanneer je bij het afrekenen de mededeling krijgt dat een aantal artikelen niet meer leverbaar is) maar het is nog altijd minder frustrerend dan je door een volle supermarkt worstelen met een winkelwagen.
Het nadeel van online bestellen bleek echter: niet altijd alles wordt geleverd. Er werd wel eens een zakje nootjes of stukje kaas vergeten, kan gebeuren, maar wat zeer vaak voorkomt is dat een bepaalde productgroep simpelweg niet geleverd wordt. En de vries-afdeling is hier meestal het probleem: óf de hele bestelling ingevroren artikelen wordt niet in de vrachtwagen gedaan, óf de bezorger vergeet deze uit de vrachtwagen te halen, óf de verkeerde ingevroren producten worden afgeleverd. (Ik heb wel eens de vriesboontjes van andere AH-klanten koud gehouden, wat een service van mij!)
Nood breekt wet
Sinds ik ben verhuisd naar een woning buiten het centrum van de stad haal ik de boodschappen meestal gewoon zelf op bij de supermarkt. Ik kies een tijd waarop het in de supermarkt rustig is en ga dan zo snel mogelijk met mijn winkelwagen door de paden en werk mijn lijstje af. Deze week echter was ik door een stevige verkoudheid geveld en omdat ik toch boodschappen nodig heb deed ik een bestelling bij Albert Heijn. Natuurlijk waren enkele producten niet leverbaar en moest ik andere producten zoeken omdat ik anders niet aan het minimale bestelbedrag voldeed, maargoed, de bestelling was gedaan.
Nét voor het einde van de afgesproken bezorgtijd werden de boodschappen bezorgd. De bekende kratjes naar binnen, tas met gekoelde producten, PIN-apparaat, even afrekenen en goedemorgen.
Controle
En dan begint het controleren van de boodschappen. Als alles geleverd is heb je een goed gevoel, als er één artikel mist dan is het jammer en laat je het erbij zitten. Als je echter vijf artikelen mist, alle ingevroren producten in dit geval, dan is het echt even balen. Balen en bellen, naar de Albert Heijn servicedesk.
Service
Deze was druk bezet, en de wachttijd was langer dan gewenst dus zou ik worden teruggebeld. Dit gebeurde niet binnen 15 minuten dus zelf nogmaals gebeld, toen na enkele minuten wel iemand aan de lijn. Wat was mijn vraag?
Na te hebben uitgelegd dat er vijf producten niet waren geleverd en ze allemaal tot dezelfde productgroep behoren leek het mij voor de hand liggen dat ze nog in het vriesvak van de vrachtwagen liggen, dit is in het verleden vaker gebeurd en toen werd het nog wel eens nagebracht, simpelweg omdat de bezorger het inderdaad vergeten was uit de auto te halen. Echter doordat het lang duurde voordat ik iemand aan de telefoon kreeg was de kans dat de chauffeur nog in de buurt was erg klein.
De medewerker van de servicedesk zou mij terugbellen en deed dat ook binnen 15 minuten. Het resultaat?
AH: Wist ik zeker dat ik de producten niet geleverd had gekregen?
IK: Ja, een grote witte tas met vriesproducten zou ik toch wel moeten terugvinden.
AH: De bezorger zegt dat hij het heeft geleverd.
IK: Eh, ja, nou niet bij mij in ieder geval.
AH: Weet ik dat zeker?
IK: Ja, dat weet ik zeker.
AH: De bezorger heeft de producten niet meer in de auto loggen.
IK: Oh, en nu?
AH: Nu kan ik de producten voor u crediteren.
IK: En hoe kom ik dan aan die producten?
AH: Dan kunt u ze zelf gaan kopen bij de Albert Heijn.
IK: Maar ik bestel juist online omdat ik niet naar de supermarkt kan nu.
AH: Daar kan ik helaas niets aan doen.
De irritatie bij de medewerker van Albert Heijn was merkbaar: ik wilde zeker gewoon gratis producten hoorde ik de medewerker denken.
Dit was voor mij de laatste keer dat ik een bestelling doe bij Albert Heijn. Ik houd de kratten wel voor andere doeleinden, ze zijn praktisch. Het feit dat er vaker iets mist bij een bestelling dan dat deze compleet is was al vervelend, dat niet alles leverbaar is online vind ik jammer maar valt ook te overzien, maar dat ik nu simpelweg word uitgemaakt voor leugenaar door Albert Heijn omdat zij iets niet leveren vind ik toch echt te gek worden.
De slogan van de Albert Heijn bezorgservice?
Geen zin om de deur uit te gaan? Wij bezorgen het graag bij jou!
Nou, zo graag dus ook niet, blijkbaar. Want leveren doen ze slecht en de deur moet ik alsnog uit. Gelukkig zit de Vomar dichtbij.

Geef een reactie