Klein kaartje, groot plezier
Van mijn schoonouders ontving ik een kaart met de post, daarop zat zo’n mooie postzegel van een van de prinsesjes van Oranje. Ook lag er een kaartje van PostNL op de deurmat, daarop stond dat wij gisteren een poststuk zouden hebben ontvangen dat onvoldoende gefrankeerd was, en er moest worden bijbetaald.
Nu was er inderdaad een dag eerder ook al een kaart bij ons bezorgd, alleen hadden wij de envelop al weggegooid en was zelfs het huisvuil al opgehaald die ochtend, maar gelukkig maken ze bij de post foto’s van de poststukken dus konden wij online bekijken om welk poststuk het gaat: het bleek de kaart te zijn die tegelijk met de ‘naheffing’ in de bus lag. En inderdaad: die was iets te zwaar, er hadden twee postzegels van de prinses op gemoeten. Voor straf moesten wij nu niet één maar twee postzegels op het PostNL-kaartje plakken en terugsturen, want “wij begrijpen hoe belangrijk het is om post in goede orde te ontvangen” schrijft PostNL op de boete-kaart, en dus moet er voor die dienst van het “in goede orde” bezorgen van post betaald worden.
Een goede naam op het juiste nummer
De vraag is echter of PostNL wel begrijpt hoe belangrijk het is om post in goede orde te ontvangen. Sinds vier maanden wonen wij nu op ons huidige adres, op ons vorige adres wisselde ik regelmatig post uit met de buren. Wij woonden op nummer 182 en op 182A woonde mevrouw De Boer en op 182B woonde mevrouw De Vries, en howel ik noch De Boer noch De Vries heet kreeg de postbode het toch regelmatig voor elkaar om onze post in de verkeerde brievenbussen te deponeren. De namen en huisnummers waren voor hem blijkbaar geen indicatie van welke brievenbus de juiste is. Nu wij zijn verhuisd en een heus huisnummer hebben zonder toevoeging dachten wij dat dit ritueel met de buren wel voorbij zou zijn, wat schetst echter onze verbazing: wij krijgen nu post voor ons huisnummer maar dan die van een straat verderop. Het is al voorgekomen dat de postbode aanbelde om de post terug te vragen, ik vond dit netjes want fouten maken is menselijk en zo is het weer hersteld. Zou je denken, want afgelopen week lag er weer post voor het zelfde huisnummer een straat verderop op onze deurmat.
Voor wat – hoort wat
Nu snap ik dat ze bij PostNL wat moeten bezuinigen en reorganiseren, komt allemaal door dat duivelse internet, en dat er dan wel eens iets misgaat. Daarom zorg ik dat mijn buren netjes hun post krijgen; PostNL maakt een foutje, ik los het voor ze op. Maar nu maakt mijn schoonmoeder een foutje en plakt zij een prinsesje te weinig, en daar moet ik dan voor betalen. Dit vind ik een beetje te veel van het goede en dus heb ik gebeld met PostNL, ouderwets omdat ik weet dat PostNL het niet zo op heeft met dat moderne e-mail, ze doen er gemiddeld twee maanden over om op een e-mail te reageren (weet ik uit ervaring) dus bellen is sneller, ook al kost dat 10 cent per minuut. De medewerkster van PostNL hoorde mijn verhaal aan maar zei “dit niet aan elkaar te kunnen koppelen”. PostNL snapt niet dat tegenover het leveren van een dienst een vergoeding staat en dat als die dienst niet goed wordt geleverd de vergoeding ook niet volledig hoeft te worden voldaan. Als ik twee pils bestel op een terras en er maar één krijg, dan betaal ik natuurlijk ook niet voor twee pils. Als PostNL de post niet goed bezorgt (want: waar is mijn post gebleven? Ik kreeg die van de buren, maar wie heeft mijn post?) maar wel gaat miepen als er een postzegel te weinig op het poststuk zit dat ze wel bezorgen, dan gaat er toch iets niet helemaal goed daar bij PostNL. Op de vraag of ik een factuur mag sturen voor de tijd die ik bezig ben met het bezorgen van de foutief bezorgde post was het antwoord ‘nee, want ik kan de twee niet aan elkaar koppelen’. Wat ze had kunnen doen is mij de twee postzegels kwijtschelden en noteren op welk adres ik woon, zodat ze de postbode kan instrueren de post niet meer in de verkeerde straat te bezorgen, maar dit bleek geen mogelijkheid, er kon immers niet gekoppeld worden.
PostNL kan de dienst en de vergoeding die daarvoor moet worden betaald niet goed “aan elkaar koppelen” dus, zou dat misschien de reden zijn dat ze moeten reorganiseren, bezuinigen en inkrimpen? Misschien moeten ze eens proberen klanttevredenheid en innovatie aan elkaar te koppelen, dan zit er misschien nog toekomst in voor PostNL.
-Update 29-3-2013
Vanmorgen om 9 uur lagen er vier poststukken op de deurmat, het was geen stadspost (streekpost?) maar echt bezorgd door PostNL zo leek het. Komt de post nu al om 9 uur op vrijdag? Wat een vooruitgang! Echter, om 16 uur werd de post bezorgd, door de postbode van PostNL… Waar kwam de post om 9 uur dan vandaan?
Ik vermoed dat de buren, net als ik, post krijgen voor een ander, voor mij in dit geval. Wat een service van de buren, wat een ellende bij PostNL.
Wil je een reactie plaatsen? Dat kan hier!