zoals gebruikelijk gereserveerd onder een valse naam. Maar toen hij zich meldde kreeg hij geen tafeltje aangewezen. ‘De eigenaar, Niels Wouters, herkende me van een andere gelegenheid. Hij vroeg of ik een recensie
kwam schrijven. Toen ik zei: ‘Natuurlijk, dat is mijn vak’ weigerde hij me binnen te laten. Hij had geen zin in een recensie. De kok evenmin.’Het incident heeft Van Dinther hogelijk verbaasd. ‘Het is voor het eerst in mijn bijna 20-jarige loopbaan als restaurantbespreker dat me zoiets is overkomen. Ik ken ook geen voorbeelden van anderen.’
Pop-up restaurants

Het Citroën Restaurant is één van
de twee pop-up restaurants die onlangs zijn geopend in de voormalig Citroëngarage naast het Olympisch Stadion in Amsterdam. Het andere restaurant heet Baut Zuid. Van Dinther: ‘Toen ik werd weggestuurd bij het Citroën Restaurant besloot ik daar maar te gaan eten. Die recensie verschijnt binnenkort in de Volkskrant.’Restauranteigenaar Niels Wouters beaamt het voorval. ‘Achteraf gezien was het een beetje oenig van ons. Maar we zijn net twee weken open en de pers is nu al niet weg te branden. Het is gewoon too much. Je krijgt meteen een hijgerige
Amsterdamse meute op je dak. Ik krijg soms de neiging om mijn telefoon in de gracht te gooien. Dus we zitten nu niet te wachten op een hele spread in de Volkskrant. Daar kwamen we gisteren met Mac niet uit, dus vandaar dat we besloten hem weg te sturen.’
Een goede recentie kan een restaurant maken, een slechte breken. Het is maar de vraag of je op deze achtbaan zit te wachten als eigenaar. Als chef zeker niet: je wilt goed eten maken van mooie producten. Recensenten verbieden is natuurlijk onmogelijk, maar weren kan gelukkig wel.
Geef een reactie