We bestellen massaal producten online en laten ze thuis afleveren. Er is daarop één uitzondering: boodschappen doen we nog steeds liever zelf in de supermarkt. En als we toch online boodschappen bestellen dan bestaat het winkelmandje voor het grootste deel uit non-food items, terwijl als we zelf naar de supermarkt gaan dan kopen we voornamelijk eetbare producten. Toch lijkt het er volgens het grootste onderzoeksbureau ter wereld op dat dit gaat veranderen: we gaan steeds meer online boodschappen doen, De generatie die opgroeiden met de computer zijn nu de generatie van jonge gezinnen, en deze generatie bestelt massaal alles online. Maar wanneer volgen er dan meer bezorgdiensten voor boodschappen waar we massaal bij gaan bestellen?
Hoe digitale technologie boodschappen doen verandert
Digitale technologie heeft verschillende sectoren al fundamenteel door elkaar geschud: iTunes en Spotify hebben de muzieksector veranderd, en Netflix en Amazon hebben dat voor respectievelijk televisie en de boekenverkoop gedaan. Bij de dagelijkse boodschappen is die evolutie trager op gang gekomen, maar de digitale technologie is wel degelijk aan het veranderen wat het betekent om boodschappen te doen. Dat is de conclusie van ‘The Nielsen Global E-commerce and the New Retail Survey’, waarvoor 30,000 online respondenten uit 60 landen werden ondervraagd.
Daar is de melkman weer
Het online bestellen van boodschappen wordt steeds populairder. 25% van de ondervraagden hebben het al gedaan en 55% is geneigd het te doen in de toekomst. Nielsen verwijst voor dit fenomeen van home delivery naar het concept van de melkman, die in de jaren ’50 en ’60 ook al aan huis kwam leveren. Alleen gaat het nu om volledige boodschappen, die online besteld worden via de site of app van een retailer. De drive thru en click & collect-principes worden wereldwijd aanzienlijk minder gebruikt (beide 12%), maar meer dan de helft van de consumenten wil dit wel graag in de toekomst eens proberen.
Generatie Y en Z
Alle vormen van online boodschappen doen, zijn het populairst bij de generaties Y en Z, de jongeren tussen 15 en 34 die zijn opgegroeid met de nieuwe technologieën en er vertrouwd mee zijn. Ze zijn dan ook het meest enthousiast om nieuwe e-commerce mogelijkheden te gebruiken. Dit is misschien niet zo verrassend, maar wel essentieel gezien deze generaties onze economie de komende decennia vorm zullen geven.
Lees verder: Hoe digitale technologie boodschappen doen verandert
Reageren op bovenstaand nieuws over Hoe digitale technologie boodschappen doen verandert of een opmerking plaatsen? Dat kan door een reactie achter te laten onderaan de pagina. Wil je ander nieuws bekijken? Dat kan op deze pagina.
Wil je een reactie plaatsen? Dat kan hier!