De Horecava wordt dit jaar voor de 60e keer gehouden in de RAI in Amsterdam en ter gelegenheid daarvan werd een onderzoek gedaan naar wat de Hollander bestelt als hoofdgerecht in het restaurant. En wat blijkt: vlees is het favoriete hoofdgerecht. Niet verrassend vind ik, wat wel verrassend is is dat de populariteit van een vegetarisch hoofdgerecht daalt en het zelfs het minst bestelde hoofdgerecht is (na vlees, vis, rijst en pasta). Wat wel toeneemt is de keuze voor ‘eerlijk’ voedsel en streekgerechten, maar dit lijkt me meer de keuze van de restaurant-houder dan van de bezoeker.
Horecava-onderzoek: Vlees nog steeds onbetwiste nummer 1
Opvallend is dat volgens horecaondernemers een hoofdgerecht met vlees nog altijd het populairst is. Op nummer twee staat een mix van vlees en vis en op drie vis, gevolgd door een pasta- of rijstgerecht. Het vegetarische hoofdgerecht wordt het minst geserveerd.
Brood, soep en ijs
Een andere opvallende uitkomst is dat horecaondernemers tien jaar geleden, in 2005, voorspelden dat brood bij de maaltijd nu toch wel passé zou zijn (71%). Dit blijkt helemaal niet het geval; juist 70% vindt brood bij de maaltijd nog altijd belangrijk. Ook verwachtten zij destijds dat gasten anno 2015 uitgekeken zouden zijn op het tomatensoepje vooraf en dat het geen rol meer zou spelen in de horeca (20%). Maar de soep is van alle tijden: maar liefst 37% vindt de tomatensoep nog altijd relevant. Als afsluiter blijkt ijs in populariteit te zijn gezakt. Dit toetje stond eigenlijk altijd bovenaan, maar heeft die toppositie nu moeten inleveren ten faveure van koffie, al dan niet met een likeurtje erbij.Echt en eerlijk
Nu de consument meer is gaan nadenken over de nadelen van vet en zoet, is ‘echt’ eten belangrijker geworden. Dat blijkt ook uit de cijfers: volgens de horecaondernemers zijn vers, waar voor je geld, gezond, verantwoord, en streek- en seizoensgebonden producten de meest bepalende aspecten voor de klant. De consument tafelt bovendien langer, aldus 50% van de ondernemers. Dat dit een relatief nieuwe trend is blijkt wel uit de cijfers van 2005, toen slechts 32% van de ondernemers het tijdsaspect noemde. Uit eten gaan wordt ervaren als een ‘beleving’: terwijl 10 jaar geleden men naar een restaurant ging voor een avond ‘gezellig uit’, vindt men tegenwoordig dat deze vrijetijdsbesteding vooral ‘sfeervol’ moet zijn.Personeel
Of het dineren in een restaurant geslaagd is, hangt mede af van het personeel. 36% van de horecaondernemers realiseert zich dat gastvrijheid en service de belangrijkste pijlers zijn in de bedrijfsvoering. Personeel moet daarom goed getraind worden. Volgens de ondernemers is het vinden van deskundig en bekwaam personeel een grote uitdaging.
Lees verder: Horecava-onderzoek Vlees nog steeds onbetwiste nummer 1
Reageren op bovenstaand nieuws over Horecava-onderzoek: Vlees nog steeds onbetwiste nummer 1 of een opmerking plaatsen? Dat kan door een reactie achter te laten onderaan de pagina. Wil je ander nieuws bekijken? Dat kan op deze pagina.
Wil je een reactie plaatsen? Dat kan hier!