Het doel van Google is om alle informatie beschikbaar te maken. En de enorme hoeveelheid informatie die Google ter beschikking heeft kan heel goed gebruikt worden voor het herkennen van het aantal calorieën in voedsel. Zo heeft Google tijdens de Rework Deep Learning Summit een programma aangekonidigd dat door middel van Artificial intelligence (AI) voedsel op Instagram-plaatjes kan herkennen en het aantal calorieën op dat plaatje kan berekenen. Maar waarom?
Im2calories: Google telt de calorieën op je foto
Leuk idee natuurlijk: je maakt een foto van je chocoladecake met aardbeien en plaatst het op Instagram, Im2calories scant de foto en berekent het aantal calorieën dat je net naar binnen hebt gewerkt. Handig als je je druk maakt om het aantal calorieën, maar is het ook nuttig? Volgens velen wel, er zijn namelijk al apps beschikbaar waarmee je je calorie-inname kunt berekenen, maar met deze apps moet je zelf invullen wat je eet (door de barcode van het product te scannen bijvoorbeeld) en dan moet je nog aangeven hoeveel je ervan hebt gegeten. En als je zelf eten maakt zonder pakjes met barcodes, dan moet je eerst berekenen hoeveel calorieën er in zitten, en dan ben je nog steeds zelf aan het rekenen. Met Im2calories hoeft dat allemaal niet: een simpele foto is genoeg en op deze manier is het bijhouden van wat je eet en hoeveel calorieën je binnen krijgt een stuk eenvoudiger.
Gezondheid
Dit is goed nieuws voor eigenlijk iedereen die moeite heeft een gezond voedingspatroon vol te houden, en dat is ruim de helft van de wereldbevolking. We worden massaal te dik, eten te veel ongezond voedsel en lijden massaal aan kwalen die met overgewicht te maken hebben. Dit kost jaarlijks miljarden aan zorg: niet zo gek dat Google hier zijn gewicht in heeft gegooid en dit product heeft ontwikkeld: hier valt geld mee te verdienen.
Niet alleen kan het mensen helpen eenvoudiger bij te houden hoeveel ze hebben gegeten en gezonder te leven, het kan ook gedragsdeskundigen helpen te ontdekken wat er misgaat bij onze voedselinname, maar ook marketeers kunnen het gebruiken: hoe kunnen ze eten aantrekkelijker maken voor de consument en toch gezonder?
Techniek
De techniek achter Im2Calories werkt zo dat de foto wordt geanaliseerd waarna wordt bepaald wat voor voedsel er op te zien is, maar ook hoeveel voedsel er op staat. Dit wordt dan vergeleken met een enorme database aan informatie die Google heeft, daaruit wordt een match gemaakt met bestaande afbeeldingen van eten, Weet het programma wat voor eten er op het plaatje staat dan kan het bepalen hoeveel calorieën er in zitten want van de plaatjes in de database is bekend hoeveel calorieën het voedsel bevat.
De ‘ouderwetse’ manier van bepalen hoeveel calorieën voedsel bevat is door het in een pot met zuurstof te doen, waarna het voedsel wordt verbrandt. De hoeveelheid warmte die vrijkomt uit de verbranding van het voedsel is dus de energie-waarde die je lichaam er ook uit zou halen na ‘verbranding’, en dit is het aantal calorieën.
Im2Calories is op dit moment nog geen programma dat beschikbaar is voor de consument, het is nog in ontwikkeling, helaas. Ik kan niet wachten het te proberen!
Reageren op bovenstaand nieuws over Im2calories: Google telt de calorieën op je foto of een opmerking plaatsen? Dat kan door een reactie achter te laten onderaan de pagina. Wil je ander nieuws bekijken? Dat kan op deze pagina.
Wil je een reactie plaatsen? Dat kan hier!