Het Voedingscentrum laat weten dat zij onderzoek heeft gedaan naar het geloof dat Nederlanders hebben in fabeltjes over voeding. De uitkomsten daarvan zijn niet schokkend maar meer voor de hand liggend. Zo blijkt bijvoorbeeld dat een groot deel van de ondervraagde Nederlanders (54%) denkt dat donker brood meer vezels bevat dan licht brood. Dit is uiteraard niet het geval (donker brood kan donker zijn gemaakt door het toevoegen van gebrande mout, hoewel het toevoegen van kleurstoffen aan brood bij wet is verboden is dit wel toegestaan) maar de vraag blijft: waarom denkt meer dan de helft van de ondervraagde Nederlanders dat donker brood meer vezels bevat dan lichter brood?
Komt dat misschien doordat dit zo wordt geadverteerd door de bedrijven die onderdeel uitmaken van het Voedingscentrum?
Mensen geloven in beloftes van een beter leven
Reclame is een machtig middel, en ik denk dat het Voedingscentrum heel veel informatie over wat mensen geloven over producten simpelweg kan afleiden uit wat de reclameboodschappen ons dagelijks vertellen: er bestaat zoiets als gezonde boter (zet er een logo van de Hartstichting op en het is gezond), drinkyoghurt met bakken suiker erin is een “gezonde keuze” want dat zegt de verpakking en het is echt het beste als u elke dag een klein flesje bacterie-rijke substantie drinkt want uw maag kan anders he-le-maal van streek raken, zoals te zien is in die blije commercial.
Ook is badkamerreiniger iets to-taal anders dan keuken-reiniger, hebben oudere honden zeer zeker andere voeding nodig dan jonge honden (in de natuur gaan ze ook ineens anders eten na een bepaalde leeftijd, dan letten ze wat meer op de hart- en bloedvaten en kiezen ze bewust voor gezonde boter, met extra calcium voor sterke botten) en bent u GEK als u niet NU een nieuwe TV koopt omdat er geen BTW betaald hoeft te worden! (Vreemd dat er dan toch een BTW bedrag op de bon staat na aankoop…)
Voedingscentrum: je hoeft geen mensen te bevragen over wat ze geloven, je kunt gewoon een aantal reclameblokken op TV bekijken en de net-niet uitgesproken conclusies die je daarin hoort en ziet overnemen, dat is wat de gemiddelde Nederlander doet want dat is wat de bedoeling is van deze reclame: de boodschap overbrengen die de consument laat geloven dat het beter is om het product te kopen. Het verkopen van semi-waarheden is een kunst, en de marketing-afdeling van Unilever verstaat die kunst, u weet dat, want ze komen dagelijks bij het Voedingscentrum over de vloer. Vraag het ze anders eens tijdens een glas “gezonde keuze” vruchtensap of “zuiverende” groene thee.
Reageren op bovenstaand nieuws over Mensen geloven in beloftes van een beter leven of een opmerking plaatsen? Dat kan door een reactie achter te laten onderaan de pagina. Wil je ander nieuws bekijken? Dat kan op deze pagina.
Wil je een reactie plaatsen? Dat kan hier!