Het consumentenprogramma Kassa! heeft geregeld een ‘prijspakker’ in de uitzending: een product dat spontaan een stuk duurder wordt, meestal na ‘vernieuwde receptuur’ of een ander loos argument. Bij DasKapital hebben ze ook een mooi voorbeeldje gevonden van hoe marketing werkt: biedt hetzelfde en vraag er meer voor door het beter te laten lijken. In dit geval een saus die nu dezelfde vorm verpakking heeft als een beroemd sausmerk uit Amerika. Natuurlijk maak jij gewoon je saus zelf, maar het blijft amusant om te lezen.
Nieuwe verpakking: 65% prijsverhoging
Mooi voorbeeldje uit de supermarkt dat aantoont hoe een nieuwe verpakking kan worden aangewend om een forse prijsverhoging te maskeren. Sauzenmaker Tova van jammaker Hero heeft zijn dessertsauzen in een nieuw potje gestopt. De oude waren hoger, de nieuwe hebben een bredere voet (eerste reactie: dat is best onhandig, in de koelkast). En zijn een beetje duurder geworden. U betaalt per slot van rekening voor de beleving. Het eerste deel van de prijsverhoging is dan ook absoluut: van 79 cent naar 83. Vervolgens heeft het bedrijf een knap staaltje illusie losgelaten op de inhoud van het flesje. Want dikke en hoge omhulsels zijn slecht te vergelijken. Zet een theepot van een liter naast een pak melk, en u zult denken dat er meer in het pak melk past. Dat principe heeft Hero andersom toegepast. Ja, het flesje is veel lager, maar dat wordt gecompenseerd door de breedte. Nietwaar? Nou, nee. En dat kunt u niet op het flesje aflezen. Want de inhoud was eerst uitgedrukt in gewicht (263 gram) en nu in milliliters (125). Kruisverwijzingen zijn er niet. Dus moesten we wat toveren met de energie per 100 gram en milliliter. Waaruit blijkt dat het nieuwe flesje 169 gram inhoud moet hebben. Dat betekent dat u 36% minder chocoladesaus krijgt voor 5% meer financieel geld: een prijsverhoging van 65%. Daar gaan we in de inflatiecijfers natuurlijk niets van merken, gezien het feit dat u nog steeds slechts 83 eurocent betaalt, maar toch. Hero heeft zich overigens bij voorbaat tegen kritiek ingedekt door de nieuwe flesjes onder het mom van een ‘verbeterde receptuur’ aan te bieden. Zo is het fruitpercentage in de sauzen met 25 procentpunt verhoogd, en wordt de chocoladesaus vanaf heden met authentieke room bereid.
Bron: Nieuwe verpakking: 65% prijsverhoging
Reageren op bovenstaand nieuws over Nieuwe verpakking: 65% prijsverhoging of een opmerking plaatsen? Dat kan door een reactie achter te laten onderaan de pagina. Wil je ander nieuws bekijken? Dat kan op deze pagina.
Wil je een reactie plaatsen? Dat kan hier!