De Consumentenbond, bekend van het tonen van de totale waardering van de eigen website bij elk getest product in de zoekresultaten van Google, heeft bezwaar ingediend bij het ministerie van Volksgezondheid tegen het ‘gezondere keuze Vinkje’, (ja, het vinkje heeft een eigen website!). Het vinkje, dat inmiddels berucht is omdat het onduidelijk zou zijn, is een promotionele uiting van Stichting Ik Kies Bewust. Deze stichting is opgericht door Campina, Friesland Foods en Unilever, met steun van de supermarktketens en Vereniging van Nederlandse Cateringorganisatie (Veneca). Het vinkje werd bedacht om “een gezondere keuze te stimuleren”. Je zou voor de lol eens naar de verpakkingen in de supermarkt moeten kijken en ontdekken waar het vinkje op staat, en wat dus een ‘gezondere keuze’ zou zijn. Je lacht je rot. Misschien een idee om een wedstrijd te organiseren; de winnaar is degene die het meest ongezonde product kan vinden waar het vinkje op staat. En dan blijkt uit onderzoek dat de Nederlander totaal geen vertrouwen heeft in de voedingsindustrie, hoe zou dat toch komen?
Consumentenbond dient klacht in tegen ‘gezond’ vinkje
Het bezwaar richt zich op het besluit van het ministerie van Volksgezondheid, dat de goedkeuring van het logo per 1 mei met een jaar wil verlengen. De Consumentenbond noemt het logo onbegrijpelijk. ,,In de Warenwet staat onder meer dat een logo begrijpelijk moet zijn voor consumenten. Het Vinkje voldoet overduidelijk niet aan deze voorwaarde”, aldus de organisatie.
Tegen betaling
Voedingsbedrijven kunnen het logo tegen betaling op hun product krijgen. Ook producten met veel zout, suiker of verzadigd vet. Chocolademelk bijvoorbeeld, waar maar liefst zes suikerklontjes in zitten, wordt een ‘gezondere keuze’ genoemd.
Lees verder: Consumentenbond dient klacht in tegen ‘gezond’ vinkje

Reageren op bovenstaand nieuws over Consumentenbond dient klacht in tegen ‘gezond’ vinkje of een opmerking plaatsen? Dat kan door een reactie achter te laten onderaan de pagina. Wil je ander nieuws bekijken? Dat kan op deze pagina.
Wil je een reactie plaatsen? Dat kan hier!