Voedselfraude was iets dat in het Oostblok, in het Verre Oosten in misschien in Italië gebeurde: je dacht dat je iets kocht van een kwaliteit, en dat bleek dan net niet zo te zijn. Extra vergine olijfolie die dan eigenlijk niet Extra vergine mag heten, zoiets. Maar na het schandaal met paardenvlees drie jaar geleden bleek dat ook in NEderland voedselfraude dagelijkse realiteit is. Uit recent onderzoek van de Consumentenbond onder fraudegevoelige producten blijkt dat één op de vijf producten geen zuivere koffie is. En dan is koffie niet eens een van de boosdoeners… Bij manukahoning (een donkere, rijke honing uit Nieuw Zeeland met antibacteriële en schimmeldodende werking) bleek de helft niet in orde, bij lamsvlees was dit 47% en bij olijfolie (toch!) 31%. Niet zo mooi, want dit zijn dure producten en fraude loont dus, zeker als de koper het verschil niet proeft.
Consumentenbond: Gesjoemel met voedsel hardnekkig probleem
Lamsvlees
Voor het lamsvlees onderzoek werden 10 lamscurries, 10 porties lamsgehakt en 10 keer lamsshoarma of –kebab gekocht en in 14 van de 30 gevallen bleek het niet om puur lamsvlees te gaan. Zes keer zat er geen spoortje lamsvlees in, maar in plaats daarvan rund- of kalkoenvlees. In 8 andere porties zat wel wat lamsvlees, maar ook tenminste 40% ander vlees.Olijfolie
Bij 12 van de 18 onderzochte flessen ‘extra vergine’ olijfolie (olijfolie van de eerste persing) kan de olie niet als ‘extra vergine’ worden geclassificeerd. In 11 gevallen kan met behulp van de analyses niet geconcludeerd worden dat de herkomst van de olijfolie zoals die op het etiket staat correct is. Er zijn bijvoorbeeld sterke aanwijzingen dat ten minste een deel van het product bestaat uit olijfolie uit Tunesië, terwijl op het etiket wordt gemeld dat de olie uit Europa komt.Nog veel verbeteringen nodig
Bart Combée, directeur Consumentenbond: “Het is te gek voor woorden dat je lamsvlees bestelt, maar iets krijgt wat geen lamsvlees bevat. Of dat je oregano denkt te kopen en vervolgens vooral olijvenblaadjes over je eten strooit. Of je koopt extra vergine olijfolie of manukahoning, maar wordt afgescheept met producten van veel mindere kwaliteit. Ons onderzoek toont aan dat er nog volop werk aan de winkel is voor de levensmiddelensector en de overheid om voedselfraude te voorkomen en producten waarmee gesjoemeld is uit de schappen te houden.” In 2013 presenteerde de Consumentenbond 7 maatregelen tegen voedselfraude. Combée: “Enkele daarvan zijn opgevolgd, maar er valt nog veel te verbeteren. Wij blijven pleiten voor bijvoorbeeld verplichte checks op authenticiteit en een meldplicht voor supermarkten en fabrikanten als zij afwijkingen constateren.”Panelonderzoek
Naast het laboratoriumonderzoek vroeg de Consumentenbond ook ruim 1000 consumenten naar hun mening over voedselfraude. Tweederde van de ondervraagden geeft aan zich zorgen te maken over voedselfraude. Consumenten geven verder aan dat betere en frequentere controles in combinatie met strengere regelgeving kunnen helpen bij het aanpakken van voedselfraude.Zie voor meer informatie het rapport Voedselvertrouwen en voedselintegriteit en deresultaten van het Panelonderzoek Voedselfraude op de site van de Consumentenbond.
Bron: Consumentenbond: Gesjoemel met voedsel hardnekkig probleem

Reageren op bovenstaand nieuws over Consumentenbond: Gesjoemel met voedsel hardnekkig probleem of een opmerking plaatsen? Dat kan door een reactie achter te laten onderaan de pagina. Wil je ander nieuws bekijken? Dat kan op deze pagina.
Wil je een reactie plaatsen? Dat kan hier!