Als je denkt dat de menukaart in een restaurant ‘even’ wordt samengesteld door de eigenaar en de chef dan heb je het mis. Er worden marketing-technieken en andere trucs toegepast om jou te verleiden meer geld uit te geven. En logisch natuurlijk: een restaurant is net als elke andere onderneming een manier om waarde toe te voegen en geld te verdienen. Maar het is wel leuk een aantal trucjes te herkennen op een menukaart. Hieronder staan er een aantal. Doe er je voordeel mee!
Deze menukaarttrucs van restaurants moet je kennen
Restaurants doen er natuurlijk alles aan om jou een smakelijke maaltijd voor te schotelen, maar ook voor hen moet er brood op de spreekwoordelijke plank komen. Er zijn daarom trucjes die ketens gebruiken om jou een beetje voor de gek te houden en je zo meer te laten betalen.
1. FOTO’S LATEN JE SNELLER BESTELLEN
Wanneer er prachtige hoogglansfoto’s van gestileerde gerechten op de menukaart prijken, ben je sneller geneigd het gefotografeerde gerecht te bestellen. Met de toch wel grote kans dat het maal, eenmaal op je bord, heel erg tegenvalt. Denk hieraan als je de bestelling plaatst!
2. DE GOEDKOOPSTE MAALTIJDEN STAAN ONDERAAN DE KAART
Restaurants bieden vaak gerechten aan voor een breed scala aan portemonnees. Je weet dus bij voorbaat vaak wel dat er goedkopere opties zijn, maar die staan toch pas als laatste op de kaart. De reden hiervoor? Je hebt alle andere keuzes al gezien voor je bij de cheap meals komt en de kans is groot dat je al bent gevallen voor een duurder gerecht.
3. ER STAAT BIJNA ALTIJD EEN ABSURD DUUR GERECHT OP
Of het nu een zelfgekweekte zalm is of een schaal met oesters uit Verweggistan: de meeste menukaarten bevatten wel een maaltje dat zó exclusief is dat je het meteen al afschrijft. En dat is nu de tactiek: de andere, tevens prijzige maaltjes, lijken zo ineens vele malen goedkoper. Het werkt overigens ook omgekeerd. Men bestelt het dure gerecht, want ‘als het zo duur is, moet het wel lekker zijn’. Herkenbaar?
4. ZE GEBRUIKEN GEKKE VOORNAAMWOORDEN
Van sommige beschrijvingen op de kaart loopt het water je in de mond. IJs is nooit gewoon ijs, maar altijd zoet en romig. Ook malse kippenborsten en andere bijzondere omschrijvingen zijn onderdeel van de verleidingstactiek van de menukaart.
5. HET EUROTEKEN KOMT NIET VOOR
Er zijn natuurlijk restaurants die er geen mysterie van maken met welke munteenheid je moet betalen (Ponden? Dollars? Burundese franken?), maar het is een veelgebruikte truc om alleen de cijfers van de bedragen te vermelden. Immers: als je € ziet, moet je denken aan geld. Dat willen de restaurants niet: je moet denken aan eten!
Lees verder: Deze menukaarttrucs van restaurants moet je kennen
Een vriend die werkt in een restaurant vertelde mij onlangs: bestel nooit de soep, dit is een product waar het meeste op wordt verdiend omdat het voornamelijk water is dat je eet, en waar je het minste vol van raakt. Je krijgt dus weinig voor veel. Soep is een ‘cash cow’, zoals we dat kennen uit marketing-jargon.
Ik vroeg hem of het gebruikelijk is dat menukaarten vaak zo vies en plakkerig zijn, hij moest lachen en gaf toe dat de menukaarten inderdaad niet altijd even hygiënisch zijn. Even je handen wassen dus nadat je je bestelling hebt geplaatst…
Reageren op bovenstaand nieuws over Deze menukaarttrucs van restaurants moet je kennen of een opmerking plaatsen? Dat kan door een reactie achter te laten onderaan de pagina. Wil je ander nieuws bekijken? Dat kan op deze pagina.
Wil je een reactie plaatsen? Dat kan hier!