Op de middelbare school kregen we kook-les, en dat was altijd erg leuk want eigenlijk kon je doen wat je wilde maar aan het einde van de les at je wel wat je zelf had gemaakt. Dan maar zorgen dat het te eten is, dachten we. En bovendien: we mochten altijd eerder beginnen, dus als de rest van de leerlingen pauze had dan mochten wij al beginnen met snijden, kneden, koken en bakken. Dus als we het goed aanpakten dan aten we niet alleen lekker maar waren we ook nog eens eerder klaar en dus meer tijd voor andere dingen, dingen die je doet als je op de middelbare school zit.
Maar ik zat niet op een ‘normale’ school, en achteraf verbaas ik me steeds vaker over wat leeftijdgenootjes op ‘normale’ scholen niet deden. Zij werkten de lesstof af en gingen weer naar huis. Voor kookles was geen boek, het was gewoon: dit gaan we koken, als je vragen hebt of hulp nodig dan staat de leraar daar. Het was leuk en leerzaam, en nog elke dag kook ik met plezier. En hoe kan je ook zonder: als je niet eet ga je (meestal) dood, dus je moet wel. Kan je er beter iets leuks van maken. En als je iets kunt is het vaak ook leuker. Dus daarom: kookles/voedselonderwijs op school: niet meer dan logisch lijkt me.
Petitie voor voedselonderwijs
Gezond eten
Eten is een primaire behoefte, zelf koken en weten waar je eten vandaan komt heeft impact op je gezondheid en consumptiekeuzes. Helaas (her)kennen steeds minder kinderen het voedsel dat ze eten en hoe je dit moet koken. Kinderen leren het niet meer van hun ouders en ze leren het niet op school. Dit moet veranderen vindt de Youth Food Movement.
Teken de petitie
99% van de kinderen eet te weinig groenten. Als kinderen voedselonderwijs zouden krijgen, zijn ze later beter in staat om gezonde en duurzame keuzes te maken. Vind jij dit ook? Teken dan de petitie op de site van YFM.
Bron: Petitie voor voedselonderwijs
Wil je een reactie plaatsen? Dat kan hier!