De Paasbrunch valt of staat met eieren, en zeker met chocolade eieren. Ik kreeg vroeger elk jaar een gevuld paasei van mijn grootouders, die namen dat mee uit België “want daar is de chocolade het lekkerst”. Rond Sinterklaas was die wijsheid niet meer zo duidelijk als ik een chocoladeletter en chocolademunten kreeg, van gewone Hollandse chocolade. Koetjesrepen at ik wel eens bij een vriendje… Achteraf is het logisch, maar uit onderzoek, uitgevoerd door bio-ingenieur Sara De Pelsmaeker van Universiteit Gent blijkt dat verschillende soorten chocolade verschillende emoties oproepen.
Van nostalgie tot schuldgevoel: chocolade speelt in op onze emoties
Een ‘Koetjesreep’ maakt ons nostalgisch, muntchocolade energiek en chocolade met sinaasappelsmaak roept huiselijke gevoelens op. Verschillende soorten chocolade hebben een andere uitwerking op ons gemoed.
De Pelsmaeker trok met een smaaktest naar 850 proefpersonen op verschillende grote Gentse evenementen. In een eerste smaaktest proefden de testpersonen drie verschillende soorten melkchocolade: één van een A-merk, één van een huismerk en één zogenaamde ‘Koetjesreep’. Omdat ‘Koetjesrepen’ minder dan 35 pct chocolade bevatten, zijn dat ‘chocoladefantasieproducten’.
“De Koetjesreep roept overduidelijk nostalgische gevoelens op, maar ook vriendelijkheid en veiligheid zijn de emoties die het sterkst naar voor kwamen voor deze repen”, zegt onderzoekster De Pelsmaeker. De chocolade van het A-merk en het huismerk zorgden allebei voor een gelukkig gevoel. “We merkten dat deze emoties bij het A-merk iets sterker waren dan bij het huismerk, maar al bij al was het verschil niet zo groot.”
Lees verder: Van nostalgie tot schuldgevoel: chocolade speelt in op onze emoties
Reageren op bovenstaand nieuws over Van nostalgie tot schuldgevoel: chocolade speelt in op onze emoties of een opmerking plaatsen? Dat kan door een reactie achter te laten onderaan de pagina. Wil je ander nieuws bekijken? Dat kan op deze pagina.
Wil je een reactie plaatsen? Dat kan hier!