Wij leven in een wereld waar je de ene dag geen chocolade mag eten omdat je er dik van wordt maar je op dag twee wordt verteld dat chocolade goed is voor je hart. En wist je dat je brood nodig hebt voor een goede darmwerking, maar het er wel voor kan zorgen dat diabetes eerder zijn kans ziet om toe te slaan in je lijf. Verwarrend? Absoluut, om de voedselwereld te begrijpen heb je al een studie nodig. En zelfs voor mensen als mijzelf die die studie wel hebben gevolgd is het soms nog verwarrend en veel lezen en uitzoeken waar de waarheid ligt.
Slim door vitamines of door gezond verstand?
Deze week komt Foodwatch (de waakhond van Nederland die de consument beschermd tegen vreemde voedselclaims) met de melding naar buiten dat er een Europees plan ligt om ons te helpen meer duidelijkheid te verschaffen. Op dit moment mogen producenten van voeding op de verpakking vermelden dat hun producten vitamines bevatten. Perfect! Dat zou je denken, maar wat als dit staat op frisdrank, koekjes of andere dingen die eigenlijk niet zo gezond zijn. Europa wil graag dat deze teksten van de verpakking worden gehaald zodat wij als consument niet meer ‘misleid’ worden. De voedingsindustrie is hier uiteraard op tegen en probeert dit tegen te gaan want zij zetten juist dit in als marketing om meer van hun producten te verkopen.
Je eerste reactie is misschien dat dit een fantastisch plan is maar wat nu als ik je vraag zelf weer eens goed na te denken over wat gezonder is? Ik denk dat iedereen wel kan bedenken dat energiedrankjes niet goed voor je zijn, of hier nu vitamines in zitten of niet. Hetzelfde geldt voor koekjes. Als je de keuze wordt gesteld tussen vers fruit of een koekje kan een kind van 6 nog wel bedenken dat het fruit de gezonde optie is. Dus misschien wat voortvarend maar ik ga er vanuit dat wij hier als volwassenen (die nu eenmaal de meeste boodschappen doen) tot dezelfde conclusie kunnen komen.
Nu heb ik naast die studie over voeding er ook ooit een gedaan over marketing en het is wat mij betreft wat kort door de bocht om deze claim er af te halen zodat mensen een verstandigere keuze maken. Marketing is namelijk ook de verpakking (denk aan kleuren en die leuke plaatjes die wij mooi vinden), de positie in het schap (ja alle A-merken staan op ooghoogte) en acties en aanbiedingen (ooit aanbiedingen gezien van huismerken?!). Hier kan ik je nog veel meer voorbeelden van geven die er voor zorgen dat je iets koopt. Op die manier zouden er veel meer dingen verboden moeten worden.
Belangrijker is dat Europa er voor zorgt dat de waarheid op een verpakking staat. Als er daadwerkelijk vitamine A in zit dan mag dit er wat mij betreft op staan, net als dat er op moet staan hoeveel suiker en vet er in zit. Worden we echt slimmer van betutteling waar er voor ons ‘besloten’ wordt wat er wel en niet gezond is door bepaalde dingen wel op een verpakking te zetten en andere niet. Eerlijke informatie en goede voorlichting over voeding en ingrediënten is veel belangrijker, op deze manier kun je op basis van kennis en verstand zelf een verstandig besluit nemen (of een onverstandig besluit omdat je gewoon zin hebt in dat koekje en het je eigenlijk niet eens interesseert of je wel of geen extra vitamine binnenkrijgt)
Zoals aangegeven is dit mijn mening. Ik ben benieuwd wat jij er van vindt. Zouden consumenten op deze manier wel of niet ‘beschermd’ moeten worden?
Reageren op bovenstaand artikel over Slim door vitamines of door gezond verstand? of een opmerking plaatsen? Dat kan door een reactie achter te laten onderaan de pagina. Wil je andere weetjes bekijken? Dat kan op deze pagina.
Marianne zegt
Misschien is verbieden niet de juiste weg, maar wat dan wel?
Ik denk dat als je koekjes wilt kopen je dat toch overweegt te doen, staat er dan op ‘Met vitamine C!” dan ben je misschien eerder over te halen die koekjes te kopen, want ‘het is ook wel een beetje gezond’.
Dat is natuurlijk precies waarom de fabrikanten het er op zetten, om je over die drempel heen te helpen. Maar dat geldt ook voor dat groene vinkje waar zoveel over te doen is de laatste tijd, en dat geldt ook voor eigenlijk alles wat verpakking is: een manier om het product te verkopen.
Ik ben het wel met je eens hoor: als je werkelijk denkt dat koekjes gezond zijn (ook al zitten er vitamines in) dan heeft niet de verpakkingsindustrie of de producent van de koekjes gefaald maar dan heeft er wellicht iets niet helemaal gewerkt denk ik.
Denkt Foodwatch nu werkelijk dat de consument niet weet dat koekjes geen gezond voedsel zijn, of zou het juist de marketing-afdeling van Foodwatch zijn die eens wat minder betuttelend te werk zou moeten gaan? Of beiden?
Wat wel goed zou werken denk ik, en dan hoef je deze discussie over de verpakking ook niet te voeren, is als het invoeren van het stoplicht-systeem. Maar dat heeft het helaas niet gehaald in Nederland…
Kim van der Wel zegt
Kennis is key wat mij betreft. Goede voorlichting die al vroeg begint zoals op scholen leert kinderen en dus uiteindelijk volwassen wat wel en niet gezond is. Als iedereen al een betere basiskennis zou hebben over voeding dan zou er ook niet zoveel verwarring zijn.
En ja het stoplichtsysteem geloof ik ook zeker in. In een oogopslag zie wat er wel en niet goed is en hoef je niet meer onder de indrukt te zijn van een marketing-leus op de verpakking
NK Martiny zegt
We worden op allemaal manier in het ootje genomen door claims op voedingsmiddelen. Een recente uitzending van de Keuringdienst van Waarden leert ons dat natuurlijke smaakstoffen best mogen komen van genetisch gemanipuleerde bronnen. Als de bron maar een natuurlijk product is bijvoorbeeld een schimmel.
Waar ik als consument behoefte aan heb is de waarheid/realiteit.
Een claim is maar één word of een pakkende zin. Die spelt in op mijn (sumiere) kennis en mijn vermogen conclusies te trekken en aannames te doen. Wat negen van de tien keren uitloopt een onwaarheid en misverstand.
Een central plaats waar de waar- en onwaarheid van een claim wordt toegelicht zou mij meer helpen dan de claims verbieden.
Kim van der Wel zegt
Dat klopt helaas. En als je al precies weet wat er in je voeding zit dan weet je nog steeds nooit zeker wat er aan de bron gebeurt is zoals het voorbeeld wat jij geeft of hoe bijvoorbeeld de producten of dieren behandeld zijn. Maar hoe meer openheid en eerlijkheid hoe meer vertrouwen mensen weer krijgen in de industrie want die is minimaal na alles schandalen die de laatste jaren aan het licht zijn gekomen. Een centraal punt zou inderdaad een mooie oplossing zijn, hopelijk wordt dit waarheid in de toekomst.