Onderstaande vraag over Inductie koken en Inductie pannen werd aan ons gestuurd door een bezoeker van Plezierindekeuken.nl. Wil je ook een vraag stellen over Inductie koken en Inductie pannen of een ander onderwerp? Dat kan via het contactformulier. Leuke, interessante en leerzame vragen zullen we publiceren zodat onze bezoekers er ook van kunnen leren. Wil je zelf ook reageren op onderstaande vraag? Dat kan door onderaan dit bericht een reactie achter te laten.
Inductiepan opwarmen
Sinds de verhuizing koken wij op inductie. Destijds kregen we daarbij de instructie dat we onze (op gas gebruikte) pannen moesten vervangen. Ik lees nu al op uw site dat dat niet nodig was geweest. Maar we kregen er ook de instructie bij om pannen heel rustig op te warmen: bijvoorbeeld eerst op stand 2, dan 4, dan 7. Dat gold voor lege pannen. Een volle pan water zou wel direct op stand 9 of zelfs Boost kunnen worden gezet. Het argument was dat de pan anders te snel zou opwarmen en daardoor zou kromtrekken en niet meer werken. Nu begreep ik al dat ook kromgetrokken pannen prima blijven werken op inductie, maar betekent dat ook dat deze voorzorgsmaatregel niet nodig is? Want het kost nogal wat tijd, steeds een minuut of twee wachten voordat je hem weer een standje hoger kunt zetten, voordat je daadwerkelijk kunt gaan koken/bakken.
Ik hoor het graag!
Beste Pauline,
Bedankt voor je bericht.
Voordat ik je vraag beantwoord doe ik de aanname dat het advies niet te snel op te warmen betrekking heeft op de boost-functie waarover veel inductiekookplaten beschikken. Deze functie is inderdaad bedoeld om een pan met water snel aan de kook te brengen – niet om de koekenpan voor de omelet snel gereed te maken voor het bakken. Dus het advies klopt op dat punt: boost-functie alleen gebruiken voor pannen gevuld met water.
Verder geldt dat het te snel opwarmen van pannen (anders dan een kookpan vol water) eigenlijk nooit een goed idee is, op welke warmtebron dan ook. Maar…
Als ik een ei bak, bijvoorbeeld, dan zet ik een koekenpan (met anti-aanbaklaag) op de kookplaat en dan zet ik deze aan op een redelijk lage stand, maar ik doe ook direct vet (olie, boter) in de pan, dus dan is hij niet leeg.
En natuurlijk: als je iets gaat koken (groente, aardappelen, rijst, pasta, etc.) doe je meteen water in de pan, dus ook dan is de pan niet leeg.
Ook een braadpan zet je niet leeg op de warmtebron, ook daar gaat vet in voor het aanfruiten/bakken/braden maar ook die zet je niet direct voluit op de hoogste stand aan – ook niet op inductie.
Het enige dat ik me kan bedenken dat in aanmerking komt voor het leeg opwarmen is een grillpan of andere pan zonder anti-aanbaklaag, zoals een plaatstalen koekenpan of braadpan of wokpan. En laten grillpannen nu net gemaakt zijn voor stevige verhitting zonder inhoud (anders kan je niet grillen)…
Maar om niet verder af te dwalen mijn advies in het kort: boost-functie alleen voor pannen vol water, andere pannen iets rustiger opwarmen (geen boost!) is een goed idee.
Bovenstaande vraag over Inductie koken en Inductie pannen werd aan ons gesteld door een bezoeker van Plezierindekeuken.nl en door ons beantwoord. Wil je reageren op bovenstaande vraag, het antwoord of een opmerking plaatsen? Dat kan door een reactie achter te laten onderaan de pagina. Wil je andere vragen en antwoorden bekijken? Dat kan op deze pagina.
Geef een reactie