Drie grote Nederlandse supermarktketens gaan de verpakkingen van huismerkproducten die gericht zijn op kinderen, versoberen. De producten staan voor kinderen precies op een hoogte waar ze gemakkelijk bij kunnen, en het is voor de supermarkt dan ook de bedoeling dat de kinderen ze pakken en hun ouders overhalen het product te kopen. De verpakkingen van de huismerkproducten worden dus saaier voor kinderen, maar de A-merken gaan hier niet in mee dus veel saaier wordt het niet voor de kleintjes. Gelukkig…
Het wordt saaier op kinderooghoogte
„Koekie!” Genoah (2) stuift vrolijk door de supermarkt. Lang nadenken hoeft niet: als hij mag kiezen, worden het biscuitjes van FC Barcelona. „Messi-koekie!” Ook andere kinderen zijn snelle beslissers. Nolan (4) wijst meteen naar een doos met de Ninja Turtles, koek met melkchocolade van Verkade. En Arya (3) kiest vastberaden voor biscuitjes met animatieavonturier Dora, die ze volgens moeder Michelle Li „superleuk” vindt, maar niet opeet.
Het is het eind van de middag in de supermarkt. In dit geval de Albert Heijn in het centrum van Purmerend, maar het kan eigenlijk overal zijn. Ouders doen boodschappen met hun kinderen en wat je hoort, gaat ongeveer zo: „Mag ik deze?” En: „Leg die maar terug.” „Je hebt net al iets gekozen.” „Wat denk je zelf?”
Op kniehoogte
In elke supermarkt wemelt het van verpakkingen die bedoeld zijn om kinderen enthousiast te maken. Je vindt ze vooral op kniehoogte (voor volwassenen tenminste). Het grootste deel van deze producten heeft, behalve de kekke kleurtjes en de vrolijke poppetjes, iets gemeen: ze zijn niet gezond, omdat ze veel suiker, zout of verzadigd vet bevatten.
Maar langzamerhand verandert een deel van de supermarktschappen. Jumbo gaat verpakkingen van ongezonde producten die speciaal op kinderen gericht zijn, veranderen. Het is de derde supermarkt in een aantal maanden die dit aankondigt. Ook Plus besloot hiertoe, afgelopen zomer, gevolgd door Albert Heijn.
In totaal worden tientallen huismerkproducten aangepakt. Toetjes en snoep, maar ook zuiveldrankjes en ontbijtgranen. Wat er precies verdwijnt is nog niet overal duidelijk, maar denk aan leuke poppetjes en felle kleuren.
Ontbijringetjes
Bij Plus moet bijvoorbeeld de vrolijke honingbij op ontbijtproduct ‘honing ringos’ het veld ruimen. De nieuwe verpakking is nogal basic: een kom ontbijtringetjes op een egale achtergrond.
Samen vormen de drie supermarkten een aanzienlijke groep. Ruim de helft van de supermarkten in Nederland is een Albert Heijn of een Jumbo, Plus is met een marktaandeel van 6 procent veel kleiner. Eind volgend jaar moeten alle nieuwe verpakkingen in de schappen liggen.
Alle drie de supermarkten zeggen dat ze meer aandacht willen voor gezondere producten, die dan weer aantrekkelijker worden verpakt voor kinderen. „Een goede ontwikkeling”, vindt Babs van der Staak van de Consumentenbond, die is aangesloten bij de Alliantie Stop Kindermarketing, een samenwerkingsverband van wetenschappers, consumenten- en gezondheidsorganisaties.
Een op de zeven kinderen is te zwaar. Van der Staak noemt reclame op verpakkingen van ongezond voedsel om die reden „een groot probleem”. Marketing voor ongezond voedsel werkt, weten we namelijk uit verschillende onderzoeken. Zo blijkt bijvoorbeeld uit een studie van de Universiteit van Amsterdam uit 2007, dat reclame beïnvloedt welk merk voedsel kinderen eten.
Lees verder: Het wordt saaier op kinderooghoogte
Reageren op bovenstaand nieuws over Het wordt saaier op kinderooghoogte of een opmerking plaatsen? Dat kan door een reactie achter te laten onderaan de pagina. Wil je ander nieuws bekijken? Dat kan op deze pagina.
Wil je een reactie plaatsen? Dat kan hier!